uppdrag granskning

Efter att idag ha sett senaste avsnittet av Uppdrag Granskning är jag välidgt besviken.
Jag gillar inte att använda ordet besviken då det har en väldigt negativ klang, typ "jag är inte arg, jag är besviken". Men idag så är jag sjukt besviken och arg!!

För er som inte har sett Uppdrag Granskning så handlade det den här veckan om Glada Hudik teatern. Jag har alltid varit imponerad över teatern och över ledaren Per Johansson som jag tycker har gjort ett jättebra jobb.
Eftersom jag själv jobbar med funktionsnedsatta personer så har det betytt mycket för mig att se att folk faktiskt bryr sig. Men efter att ha sett UG idag så har alla mina höga tankar om Per Johansson sjunkit till botten!

I programet fick man reda på att de funktionsnedsatta i teatern inte tjänar lika mycket pengar som de andra i teater ensemblen, trots att dom har huvudrollerna (det skulle inte bli någon föreställning utan dom!!!) Miljontals kronor rullar in under varje föreställning men ändå får de funktionsnedsatta knappt ekonomin att gå ihop. De är underbetalda medans Per Johansson tjänar stora pengar på produktionen.
Inte nog med det, Per Johansson har även som bisyssla att åka runt och föreläsa. De resor han har gjort betalar Hudiksvall kommun men samtidigt har han tagit betalt från stället han har föreläst på ett tiotal gånger.

Medans de funktionsnedsatta teatermedlemarna har fått gå upp klockan fyra på morgonen för att åka hem efter en spelning har Per Johansson satt sig på ett flyg vid elva tiden. Medans de har fått åka buss mitt i natten för att det är för kostsamt med hotell har Per Johansson varit någon helt annanstans.
Stressen det här medför har i vissa fall förvärrad de funktionsnedsattas sjukdomar.

Att Huduksvalls kommun och Per Johansson sedan har mage att komma med falska bortförklaringar tycker jag är en skam för hela mänskligheten! Det är en skam att utnyttja människor på det här viset, att komma med argument som "Ja men dom får ju så mycket mer än pengar, de får ju personlig utveckling och en jätterolig resa."
Testa det argumentet på "normalstörda" skådespelare så får vi se vilket svar ni får. Jag skulle då inte ställa upp på ett grovt underbetalt arbete med argumentet att jag får så mycket mer än pengarna.

Tycker i så fall att Per Johansson kunde skaffa sig lite personlig utveckling! Ibland undrar man vem det är som är förståndshandikappad.

// Anna


Kommentarer
Postat av: Matilda

Haha! Jag vill bara att det ska finnas en "gilla-knapp" :P

2011-10-14 @ 17:38:16
Postat av: Johanna

Tänkte exakt samma sak Matilda ;)

2011-10-20 @ 21:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0