jag är akademisk och cool och skryter

Har idag två saker jag vill klaga på.

1. Föreläsarna/lärarna på universitetet. Fattar inte vad de håller på med ibland alltså.
På det senaste seminariet blev jag så arg att jag nästan skakade när jag gick därifrån.
Vi skulle diskutera kapitlet som handlar om genus, klass och etniskt perspektiv i undervisningen.
Den delen av kursen har fått extremt lite utrymme, vilket är väldigt konstigt.
Min lärare börjar prata om några kineser som hade gått i hans dotters klass "För det är väl kineser som är så bra i  matte?" Sedan började han prata om raser och det faktum att man inte brukar använda sig av det ordet på svenska för att vissa uppfattar det rasistiskt. Han började prata om att det i framtiden kanske kommer finnas fler raser för att man idag umgås mellan raserna. "Så i framtiden kanske det blir blandningar mellan raser, ett barn med ett öga rakt och ett öga snett." Då kände jag att det verkligen började spåra ur!

Han nämnde också att det inte finns några fattiga människor i Sverige, att endel politiker talar om barnfattigdom men det var han lite skeptisk till och hade inte någon koll på statistiken sa han.

Jag fick nog då han sa att han upplever det väldigt konstigt att en pojke skulle ha på sig "flickkläder" och tvärtom att en flicka skulle ha på sig "pojkkläder". Då tycker han att det är lite konstigt och tänker "Sådär gör man väl inte?" Sen säger han "Idag i Sverige är det ju inte så stor skillnad mellan killar och tjejer." Där gick min gräns för vad jag klarar så jag sa att jag tycker att det är det. Han kollade på mig lite konstigt sa "Jaha" och fortsatte prata.
Efter seminariet var jag så arg så jag inte orkade prata med någon utan jag bara gick därifrån för att lugna ner mig.

Idag var jag på en föreläsning där en lärare pratade om att överskatta sig och underskatta sig. Hon sa "Det är vanligare att killar överskattar sig och att tjejer underskattar sig, men det behöver man ju inte lägga någon värdering i." Jag tycker det är helt sjukt att lärarna tar upp sånna grejer som att det vore en skitsak. Det är klart att det är någonting att lägga en värdering i. Det är ju ett resultat av könsmaktsordningen och ett bevis på att tjejer har lägre självkänsla och självförtroende vilket är ett allvarligt problem i skolan!


Nu kommer jag till nummer 2: Folk som hela tiden skriver på facebook hur mycket dom pluggar och hur mycket dom har att göra. Har bara en sak att säga er: SKRYT DÅ!
Orkar inte med alla på universitetet som ska skryta så jävla mycket om hur mycket dom pluggar och hur duktiga dom är och att dom har tenta snart och måste plugga jättemycket och inte kan någonting. Ni är inte coola bara för att ni pluggar på universitetet och ni stressar bara upp alla oss andra och er själva när ni skriver sådär på facebook så lägg ner!

Det var väl allt jag hade att säga idag.

// Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0