Tjenare!

Kul att ni tittar in i bloggen som lärare tydligen varnar sina elever för! Men vad ska man säga, jag och min kollega har väl helt enkelt "svarta tankar" :)

Idag ska jag inte direkt klaga, utan snarare dela med mig av en riktigt rolig diskussion som jag tog del av igår på facebook. Någon hade skrivit i sin status om melodifestivalen och andra chansen, hur dåligt resultatet blev (enligt dem själva) och det är ju helt ok, inget lustigt där, men sen såg jag kommentarerna under och började vid ett tillfälle att skratta högt!

"Eller hur, Sara Varga? Hur kan man vara så jävla tråkig och död på scen? Och så låten, texten, det är riktigt pinsamt!!!"

Vad man tycker om låten rent melodimässigt eller egentligen över huvudtaget som låt struntar jag i, men det var just att personen nämnde texten som jag reagerade.

För de som inte vet handlar Sara Vargas text om kvinnomisshandel och att man ska lämna den som slår en, ett jävligt bra ämne om ni frågar mig, men tydligen rimmade låten inte tillräckligt bra.

Här är delar av texterna ur de andra låtarna som tog sig till finalen :


" know my A's, I know my B's, I know my C-D-E's

My F, my G's, all the way down to Z's

Hey, that's why it's rhymes like these

Because me and my drum, closer than twin siamese"


"It's Friday night, I barely made it through this week

I text my friends; put on my favourite song on repeat

Time is tickin', let's get wicked

Gotta hit the street, hit the street (ohuoh)

There's no need to worry 'cause we're always on the list"


"And we just let it die

We could find a way back

And learn how to stay alive

Yes, we could find a way back

And learn how to stay alive

As long as we ask for love

Seven days and seven nights

And we just let it die

Seven days and seven nights"


"Now it's time

I have made up my mind

No more reasons to cry

Lovin' you endlessly

You are my life

Shining so bright!"


"Every day I think about you and I know why

In this world there are no words for me to explain my feelings for you

You're my queen, I'm your king

You're the words and I'm your favourite tune"


"They call him The King of moonlight, The King of dreams

They call him The King of hearts, that's why they scream

The way that he dances yeah, the way he moves his feet

That's why the girls call him The King

He's The King"


"I will be popular, I will be popular

I'm gonna get there, popular

My body wants you girl, my body wants you girl

I get you when I'm popular"


"Känns som om allting är opp-och-ner

Jag känner att jag inte orkar mer

Jag har en riktig karl, en sån man vill ha

Precis som det ska va'

Som kan det där med bygg och snickeri

Han kan kombinera mat med vin

Jag borde vara glad, jag vet vad jag har

En trygg familjefar

Men ändå i min fantasi

Finns en annan i mitt liv"


"Some say that he changed me

Or that he made me

See things falling behind

How many can face me

And still amaze me

I’m disarming my mind

And I’m leaving home"


Just det! Någon annan kommenterade att låten var intetsägande

(vilket är samma sak som menlös, uttryckslös och platt).

Om något så är det ju inte intetsägande med en låt om kvinnomisshandel i melodifestivalen

som annars mest handlar om kärlek, att festa och att vara populär (helst hos det andra könet).

Det kommenterades även att det är fel forum att ta upp den frågan, varför?

Är det för att man inte vill höra om kvinnomisshandel på lördagskvällen när man sitter och har familjemys?

Blir det lite obekvämt för er då? Men nu är det så att jag tror inte att en utsatt sätter sig och söker på internet

"Min pojkvän slår mig, vad ska jag göra" eller sätter sig och kollar på "dokument utifrån- våld i hemmet" eller

"Debatt - Vad tycker vi om våldsamma förhållanden?" utan de kollar nog på melodifestivalen som alla andra.

Därför kan det vara bra att få en sådan låt i ansiktet, för oss är det bara en låt av tio i finalen, för dem kan det vara

en vändpunkt.

Tyck vad ni vill om låten, men klaga inte på att den inte rimmar bra när det stora hela är bra mycket jävla viktigare

än ett par rim.

Puss! //Bea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0