Skolpolitik

Idag var det Debatt på tv och mina föräldrar satt bänkade, när vi sedan åt kvällsmat så sitter pappa och allmänt hatar Lars Ohly (gråt inte Martha!). Jag frågar varför han stör sig så mycket på honom och han säger att det b.la är för att lasse klagade så mycket på skolministern.
Pappas försvar till skolministern lät ungefär såhär "Men vadå? Har inte du märkt någon skillnad på de här tre åren? I alla fall ska de ju genomföra det här med de nya betygen och special utbildningarna snart. Det tar ju ett tag att göra sånna här förändringar.."

No shit? Ska de göra det snart? Smart i så fall att genomföra något nytt och enligt mig ganska tvivelaktigt precis innan de försvinner (för let's face it, de kommer inte att bli omvalda), för på så vis slipper de ju ta konsekvenserna av sitt otroligt korkade handlande. Och seriöst, om man sitter i fyra år så kanske man borde ta tag i saker som man lovat innan man är inne på sista året om det nu tar så lång tid att genomföra, vore jag politiker skulle jag börja jobba på vad jag ville genomföra måndagen efter att jag vunnit valet.
Jag förstår faktiskt inte varför de envisas med att vilja betygsätta barn tidigare? Räcker det inte med skriftliga omdömen? Måste barnen få börja med hela konkurrens och jämföringar ännu tidigare?

Pappa stör sig även på att man jämnar ut skolan och att det är fel att det inte finns special klasser för de som är smartare än andra. Han tycker inte att det är nödvändigt för alla att läsa samma ämnen i grundskolan eftersom vissa inte tycker om att plugga och att de helt enkelt ska få en praktiskt utbildning från början då istället.

Det skulle göra att det skulle vara grymt svårt att sätta betyg på barnen (och nyss var de ju så förtjusta i betyg), i så fall skulle man behöva sätta ut hur mycket varje ämne var värt och därifrån räkna ut hur mycket poäng man får och vilka utbildningar man kan välja, och då måste skolan bestämma sig för att favorisera vissa ämnen.
Och bara för att man inte är så bra på att plugga i grundskolan så borde ju inte det behöva betyda att man aldrig kan bli ingengör i framtiden.

Det är sent så jag ska inte skriva mer nu, men låt oss bara säga att jag är irreterad. Och att jag trots detta älskar min pappa väldigt mycket.

Puss/Bea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0