kvinnor!

på partiledardebatten diskuterade dom att hjälpa jämställdhetskampen genom lagar.
att det ska finnas lagar som gör att det måste vara jämställt inom vissa arbeten.
men det handlar inte bara om att det är exakt lika många kvinnor som män som är chefer.
det handlar ju om att kvinnor inte är lika accepterade. spelar ingen roll om det är lika mycket kvinliga som manliga chefer om man ändå inte behandlar dom likadant. det är så sjukt mycket svårare för en kvinna att ta sig fram någonstans. det märks ju så sjukt tydligt bara i min klass! jag skulle väl inte kalla någon i min klass för kvinnoförtryckare men jag tror det pågår utan att männen vet om det (känns konstigt att kalla sina klasskompisar för män för det är dom inte men iaf) i vissa ämnen verar det som att killarna bara väntar på att tjejerna ska vara duktiga och göra sitt jobb sen ska vi sammanställa det hela och sen kan de själva sitta och ta åt sig äran. säger absolut inte att det är så med alla män men med endel. råkade ut för den här situationen i förra veckan.
blir så sur när man blir behandlad på ett visst sätt bara för att man är tjej. det är ju sjukt att det pågår hela tiden.
ett annat exempel i skolan är julkonserten. kompbandet till kören bestod av endast killar och konfrencieren var kille. jag antar att detta sker utan att folk tänker på det, jag vet ju att mina lärare och de flesta av eleverna inte är några kvinnoförtryckare men seriöst? bara killar killar killar hela tiden. börjar bli så trött på dessa "skämt" som "tig kvinna" "din plats är i köket" eller som någon i klassen sa idag "du pratade igår, det räcker"
jaha? räcker det? men nu har vi kvinnor i 2000 år lyssnat på skrikande män, kanske är våran tur lite nu va?
i skolan läser vi i princip bara om män och jag förstår att man inte kan läsa om typ kvinnliga konstnärer på 1700-talet för det är antagligen inte lika vanligt som manliga MEN nu när vi ska välja nutida konstnärer att redovisa om så väljer majoriteten att redovisa om män, även kvinnor gör det. är så glad att jag och matilda ska redovisa om kate chopin i engelskan så man kan få fram att det faktiskt finns kvinnor som skriver, som gör det bra men som inte är så jätte kända pga att de är just kvinnor. / Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0